
Mytí auta patří mezi nejdůležitější kroky při péči o lak. Špatná rukavice vytváří vlasové škrábance a další škrábance, které je pak nutné leštit. Na trhu jsou tři hlavní materiály mycích rukavic – mikrovlákno, pravá ovčí vlna (merino) a syntetická vlna. Každý materiál zachází s nečistotami jinak.
Mikrovlákno
Mikrovlákno je nejčastější volba. Vlas se skládá z tisíců jemných vláken, která nečistoty a písek zvedají nad povrch laku. Dlouhý vlas (obvykle 800–1200 g/m²) drží hodně vody a šamponu, takže rukavice klouže lépe. Po vyprání vypadá stejně jako nová a nestane se z ní plochý hadr. Nevýhodou je, že při velmi silném znečištění (bláto, silniční film) se vlákna rychleji zacpou a je potřeba je častěji proplachovat.
Merino pravá ovčí vlna
Merino je nejjemnější přírodní materiál. Vlna má přirozený lanolin, díky kterému skvěle klouže i při menším množství šamponu. Nečistoty se zachytávají hluboko mezi vlákny, takže riziko škrábanců je minimální. Rukavice z merina vydrží roky prakticky neopotřebovaná, pokud se správně pere (ručně nebo na jemný program do 30 °C bez aviváže). Na druhou stranu po každém mytí z ní padá pár chlupů a schnutí trvá déle.
Syntetická vlna
Syntetická vlna je levná alternativa merina. Vyrábí se z polyesterových vláken, která napodobují strukturu přírodní vlny. Klouže dobře, drží hodně vody a stojí často polovinu ceny pravé vlny. Po několika vypráních však vlas zplihne a ztrácí měkkost. Při velkém tlaku dokáže nečistoty víc vtlačit do laku než pravé merino.

Kdy kterou rukavici vzít
Mikrovlákno se hodí na pravidelné týdenní mytí, když auto není extrémně špinavé. Rychle se s ním pracuje a snadno se udržuje. Merino je nejlepší volba na auta s měkkým lakem (některé japonské značky, starší vozy) nebo když má vůz keramickou ochranu a je požadována maximální šetrnost. Používá se vždy na nově naleštěná nebo keramikou ošetřená auta. Syntetickou vlnu je vhodné brát na zimní mytí, kdy je hodně soli a písku a rukavice se rychle ničí. Správná technika mytí je důležitější než materiál samotný. Doporučuje se používat metodu dvou kbelíků s mřížkou (separátorem nečistot) a mýt vůz shora dolů. Po každém panelu je nutné rukavici propláchnout.
Pro péči o lak a dlouhodobý lesk je důležitá kvalitní autokosmetika a správný postup.
Automobilový magazín Top-Auto.cz – Auta, novinky, fotografie Magazín ze světa automobilů, novinky, recenze, fotografie