Proč mají některé vozy víčko palivové nádrže na pravé straně, a jiné na levé? A proč je to jinak u evropských a jinak u japonských vozů? To jsou otázky, na které si kladou majitelé aut již několik desítek let, a my se nyní pokusíme přijít této záhadě na kloub.
Proč tomu tak je? Jedná se o vůli konstruktérů? Nebo má umístěné hrdla nádrže celého automobilu nějaký význam? Odpovědi na tyto otázky známe, a hned vám je i prozradíme.
Z historického hlediska souviselo umístění víčka palivové nádrže přímo s místem vzniku automobilu. Automobily vyrobené v Japonsku mývali většinou hrdlo nádrže umístěné na levém boku automobilu. Zatím co evropské značky jí měly povětšinou vpravo.
Důvod je především ve směru silničního provozu. Podél silnici většinou stály velmi jednoduché čerpací stanice s jedním, maximálně dvěma stojany, a tak když řidič potřeboval natankovat, prostě sjel k okraji vozovky a učinil tak, aniž by musel vjíždět do protisměru. Obsluha nemusela vůz obcházet a tankovací pistole to neměla k hrdlu automobilů vůbec daleko. Od okolního provozu byla navíc nádrž chráněna samotným automobilem. Naprosto stejné důvody pak mělo umístění hrdla nádrže vpravo u evropských automobilů.
S rozvojem čerpacích stanic však tato rozdělení pozbyla smyslu a to především v USA, kde se poprvé začaly stavět velké pumpy se stojany na obou stranách. Možná i to je důvod, proč zde v podstatě+ neplatí pravidla, na jakou stran víčko nádrže umísťovat. Dnes je nejlepší mít víčko na stejné straně, jako sedí řidič. Má to prostě blíže a při tankování nemusí obcházet celý vůz. Z konstruktérského hlediska je to však jedno, protože nádrže jsou umisťovány kvůli rovnováze doprostřed vozu.
Ať je to jak je to, umístnění si stejně budeme vždy plést, hlavní je natankovat to správné palivo!