Proč se do blízkosti moderních dieselových motorů montuje filtr pevných částic neboli DPF filtr? Důvod je prostý: naftové agregáty neprodukují pouze vodu a oxid uhličitý, ale také pevné částice sazí. Ty sice vychází i z výfukových systémů vozidel s benzinovými motory, ovšem v případě dieselu jde o až 200× větší množství. Zmíněné nečistoty jsou pro lidský organismus (a samozřejmě nejen pro něj) velmi nebezpečné, protože se dostávají hluboko do plic. Mohou vyvolat alergie a v horším případě způsobit rakovinu. Filtr pevné částice do značné míry eliminuje.
Na jakém principu DPF filtr funguje?
Konstrukce filtru pevných částic je velmi jednoduchá. V podstatě jde o mechanický filtr s filtrační vložkou, jejíž tvar připomíná včelí plástev. Je konstruován s ohledem na co nejefektivnější zachytávání částic kovů a minerálů z oleje a paliva.
Když se DPF filtr časem zanese, řídící jednotka zajistí aktivní regeneraci: nastaví motor tak, aby dočasně zvýšil teplotu výfukových plynů přibližně na 500 – 650 °C – následkem toho většina částeček zachycených na filtru shoří. Předpokladem je, aby řidič po dobu cca 15 min. udržel motor ve středních otáčkách.
Dlouhodobé zanášení filtru pevnými částicemi negativně ovlivňuje výkon motoru. Může však dojít i k jeho zničení – proto by měl každý řidič zabezpečit čištění DPF včas a zbytečně nečekat.
Co určitě nedělat?
V případě, že aktivní regenerace není efektivní, se musí filtr vyčistit jiným způsobem. Snažte se však vyhnout následujícím metodám:
- čištění aditivy smíchanými s palivem (motor produkuje jiné karcinogenní látky),
- čištění ultrazvukem (příliš neúčinkuje, riziko poškození filtru),
- čištění horkým vzduchem (může být narušena celistvost filtru).
Mnohem jistější je vyčištění speciálním certifikovaným zařízením na bázi vytvoření uzavřeného okruhu. Tímto způsobem lze z DPF filtru odstranit i částice, které by v něm jinak zůstaly. Stav filtru po vyčištění bezpečně prověří protitlak.