Domů / Zajímavosti / Zimní pneumatiky nemají své jméno bezdůvodně!

Zimní pneumatiky nemají své jméno bezdůvodně!

Nebezpečí používání letních pneu v zimě si většina řidičů plně uvědomuje. Naopak to ovšem zcela neplatí. Mnohý spekulant si řekne, že by mohl sjeté zimní pneumatiky v průběhu roku dopotřebovat – jsou přece dělány na horší podmínky než ty letní, takže by se na suché vozovce nemělo přece nic stát. Zákon tomu navíc nikterak nebrání, určuje pouze minimální hloubku dezénu pro letní období 1,6 mm, což zimní pneumatiky splňují.

Zhoršení jízdních vlastností

Logika hovoří jasně: v hlubokém sněhu nebo při námraze jsou potřeba zcela jiné jízdní vlastnosti pneumatiky, než je-li vozovka rozpálená letním sluncem. Proto se materiál, z něhož jsou letní a zimní pneumatiky vyrobeny, zásadně liší. Pryžová směs používaná pro zimní pneumatiky je vyrobena do teplotního rozmezí od -15 °C do +7 °C, což představuje průměrnou středoevropskou zimu. Letní pneumatiky by vám měly nejlépe posloužit při teplotách v rozsahu +15 °C až +45 °C. Zimní obutí se tedy vyrábí z měkčí směsi s vysokým obsahem siliky, protože vyžaduje výbornou přilnavost k vozovce, a to ve vysokých teplotách rozhodně není optimální. Pneumatiky se tak snadno mohou k rozpálené silnici přilepit a naruší se jejich struktura.

letní pneumatiky

Vrtkavé ovládání

Měknoucí zimní pneumatika se v létě stává nestabilní a její dezén má větší počet lamel, než je tomu u letní. Tyto faktory vedou k nepřesnému ovládání vozu. Dalším problémem je brzdná dráha, která se na mokré vozovce může prodloužit až o 45 %. To už je významný rozdíl. Na pozoru byste se měli mít také v zatáčkách – nedotáčivost zimních pneumatik způsobuje odklouzávání vozidla ven ze zatáčky. Letní pneumatiky vykazují lepší výsledky i v testech proti podélnému a příčnému aquaplaningu. Testy letních pneu jasně ukazují, jak si která značka v současnosti vede.

Kdo šetří, nemá vždy za tři

Jednoznačným důvodem k “opomenutí” vyměnit zimní pneu za letní je snaha ušetřit – řidič tak nemusí kupovat novou sadu letních pneumatik. Zní to sice lákavě, uspořená částka ale ve finále není příliš významná. Zimní pneumatika totiž v létě kvůli vyššímu valivému odporu významně zvyšuje spotřebu paliva, což se negativně projeví zvláště při delších cestách. Odborníci se shodují, že se pneumatika podílí na 5-10 % celkové spotřeby paliva. Navíc se vzorek zimního obutí v létě rychleji opotřebovává (rozdíl činí až 20 %), tudíž budete nové muset kupovat o to dřív.

Rozšířený nešvar

Používání zimních pneumatik celoročně není pro řidiče jen rizikem, ale také snižuje jeho komfort zvýšenou hlučností a omezuje výkon pneu. Zkrátka a dobře, veškeré pozitivní vlastnosti zimních pneumatik se v létě mění v negativa. Opomíjení této skutečnosti přitom rozhodně není výjimečným případem. Statistiky dokládají, že posledního března auto nepřezuje až 30 % řidičů. V zájmu své vlastní bezpečnosti nebuďte letos mezi nimi! A pokud skutečně toužíte jezdit na jedněch pneumatikách v zimě i v létě, pořiďte si celoroční. Rozhodně nejde o ideální volbu, stále je však o dost bezpečnější.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

O Angelo

Shlédněte také

Koncern Volkswagen group představuje nový model Škoda Scala!

Zvažujete koupi nového vozu? Pak vám zřejmě neuniklo, že do rodiny vozidel značky Škoda přibyl …