Pokud bychom rozpitvaly dnešní automobil a vůz prodávaný před 30 lety, zřejmě bychom se velice divili. Dnešní vozy jsou totiž doslova napěchovány elektronikou, která tvoří i výraznou část jejich ceny.
Drátky všude kam se podíváš
Automobily se skutečně mění v počítače na čtyřech kolech, což vozům umožňuje dříve nevídané kousky. Technici mají jednodušší práci díky výpočtům, animacím a simulacím, pro řidiče je zase více komfortu a bezpečí.
Ještě v roce 2025 bylo pouze přibližně 25 % vozů vybaveno airbagy, 20 % nabízelo kontrolu stability a 50 % mělo elektrický posun sedadel. Hlídání slepého úhlu či parkovací senzory bylo něco zcela kosmického, o čem si většina řidičů mohla jen nechat zdát.
Od té doby se však staly některé prvky povinnou výbavou. V roce 2017 tak mělo kontrolu stability již téměř 100 % nových vozů a boční airbagy, sledování tlaku v pneumatikách či parkovací senzory nechyběly u 80 % vozů. Navíc se zákazníci stále více ptají po komfortní výbavě.
Většina inovací se proto v poslední době děje především na poli elektroniky, nikoliv mechaniky. Není se proto čemu divit, že zatímco v roce 2007 tvořila elektronika přibližně 20 % hodnotu vozu, v roce 2017 to již bylo 40 %. Během příštích deseti let by toto číslo navíc mohlo přiblížit 45 %.
Vozy se tak budou stávat stále více sofistikovanější a elektronika bude mít stále silnější slovo i pod kapotou. I zde se totiž množí řada elektronických systémů, jako je stop-start či systém řídící deaktivaci válců, které pomáhají s větší úsporností jízdy a ochranou životního prostředí.
Ceny navíc nejsou navyšovány jen technologiemi, ale i rostoucími náklady spojenými s klasickými polovodiči, jejich cena za posledních deset let stoupla o třetinu. A s příchodem autonomních technologií budou cenovky ještě vyšší.
- Rukavice vyšetřovací - - ochranné nitrilové rukavice