Spínač je základním stavebním kamenem každého automobilu. Jaké se používají v brzdných systémech a jak vlastně fungují? Odpovídáme v článku.
Bez magnetických spínačů a mikrospínačů by už moderní průmysl nemohl fungovat. A neobjedou se bez nich ani automobily. Pojďte si přečíst, jak se jejich implementace podepsala na brzdových světlech.
Rozvoj brzdových světel
Magnetický spínač najdete klasicky v brzdových světlech. Přitom to není tak dávno, kdy něco takového nebylo běžné. Když ale začala auto zrychlovat, bylo potřeba zajistit i rychlejší brzdění. A také lepší signalizaci pro řidiče jedoucí za vozidlem. Dnes už tedy stačí jemně sešlápnout brzdový pedál a světla se nekompromisně rozsvítí.
Funkční nožní spínačje nutný především u závodních vozů. I proto superrychlé vozy z monopostů Formule 1 používají další bezpečnostní opatření. Při špatné viditelnosti nebo aktivaci omezovače rychlosti tak dá červeně blikající světlo předem vědět okolo jedoucím řidičům, že se formule chystá brzdit. Není ale nic výjimečného, když je potkáte i na silnici. Spousta řidičů si totiž tuto vychytávku montuje i na tuningové automobily.
Moderní magnetické spínače
I u starších automobilů nenaleznete magnetické spínače. Nečekejte ani moderní zpracování. Zpravidla se používaly jednoduché elektromechanické brzdové spínače. To ovšem neznamená, že by fungovaly špatně. Jejich funkčnost byla takřka identická a stejně spolehlivá jako dnes.
U moderních vozů je ovšem zvykem, že do něj výrobce zabuduje tempomat. Jeho základem je automatický spínač, který kontroluje a udržuje plynulou rychlost vozidla. Moderní nožní spínače zase zajišťují spolehlivou funkci brzdných světel. Oproti starším vozům ale využívají jiný typ spínačů. Zpravidla tu naleznete magnetické spínače, který je pro kooperaci mezi brzdnými světly a tempomatem klíčový.