Měli jste nehodu s firemním vozidlem? Přečtěte si, jak postupovat

Přestože řešit nehodu je nepříjemné za každých okolností, dopravní situace s firemním vozidlem se trochu liší od nehod s vozidlem osobním. Jaký je hlavní rozdíl a jak by se mělo postupovat?

Zatímco dříve měli řidiči v případě nehody povinnost volat Policii ČR vždy, v roce 2009 nabyla platnosti novela ukládající situace, za kterých je či není nutné policii k nehodě volat. Nyní jsou rozhodující zejména tři faktory. Výše způsobených škod, škody na majetku třetích osob a zdravotní stav účastníků nehody. Pokud je někdo z účastníků zraněn nebo výše způsobených škod převyšuje částka sto tisíc korun, měla by se policie k nehodě přivolat vždy. Platí to i v případě, že si nejste jisti tím, na kolik škody vyčíslit.

Důležitá je ovšem část zmiňující škody na majetku třetích osob. „Majetkem třetích osob rozumíme prakticky vše kolem silnic, dopravního značení atd. Jedná se o svodidla, lampy, značky a další. Majetkem třetích osob ale samozřejmě může být i plot nebo cokoli, co stálo autu v cestě. Kolikrát se dějí nehody, kdy auto skončí nabourané do zdi domu. V takovém případě je policii také nutné volat. A pozor, majetkem třetí osoby je i firemní vozidlo,“ upozorňuje Aleš Rothbarth z internetového srovnávače Klik.cz. Z toho vyplývá, že byste policii měli volat i v případě, že nabouráte se služebním vozem.

Potřeba je to kvůli prošetření toho, co se stalo, policejní protokol chce také vidět pojišťovna. Jakmile zavoláte policii, informovat byste měli i zaměstnavatele, případně zaměstnavatelem pověřenou osobu, která má veškeré údaje o vozidle a o pojištění taktéž k dispozici. „Nehodu je zaměstnavateli důležité nahlásit už jen z toho důvodu, aby účastník nehody neopomněl nějaký krok, který by mu v důsledku způsobil potíže. Pověřená osoba nebo zaměstnavatel mohou řidiče upozornit na vše potřebné a provedou ho tím, co je v danou chvíli nutné udělat,“ dodává Rothbarth.

Následně se řidič řídí pokyny zaměstnavatele a Policie ČR. K nehodě bude možná potřeba zavolat odtahovou službu, která auto odveze do smluvního servisu. O tyto kroky se však postará pojišťovna. A jaké jsou jednotlivé kroky, které byste měli udělat těsně po nehodě ještě před tím, než zavoláte linku 112?

V případě nehody zastavte vozidlo na místě, kde se nehoda stala. Následně místo označte výstražným trojúhelníkem a vezměte si reflexní vestu. Cestuje-li s vámi ještě někdo, měl by i on vestu mít. Všichni účastníci nehody, kteří se zdají být v pořádku, by dále měli opustit vozidlo a jít do bezpečné vzdálenosti. Na dálnici si například nestoupejte za svodidla, kde může stále dojít ke kolizi. Ideální je popojít o několik metrů dále. Pokud někdo potřebuje první pomoc, poskytněte ji, a zavolejte linku 112. Jedná se o tísňovou linku, která koordinuje práci hasičů, policie a záchranky. Pokud tak došlo k nehodě, kde bude potřeba i zásah zdravotníků nebo hasičů, je vhodnější volat toto číslo.

„Při nehodě je třeba zůstat v klidu a snažit se vše vyřešit s chladnou hlavou, i když jste nehodu třeba vy sami zavinili. Služební vozidla mají v drtivé většině případů sjednané i havarijní pojištění. Je ovšem lepší mít pro tyto případy sjednané pojištění odpovědnosti, které chrání zaměstnance ve chvílích, kdy způsobí podobnou škodu,“ uzavírá Aleš Rothbarth za Klik.cz.

O Angelo

Shlédněte také

Jak vybrat nosič na kola?

Milujete cyklistiku a okolí vašeho domova už znáte nazpaměť? Nezbývá než vyrazit s koly někam …