Ráno nastupujete do auta a na vašich pneumatikách se vám něco nezdá. Když si je prohlédnete, zjistíte, že jsou podezřele vypouklé. Co může být příčinou?
Pokud ve svém autě neustále něco převážíte, je možné, že jsou vaše pneumatiky příliš zatížené a velkou hmotnost nezvládají. Pneumatiky, které jsou totiž dlouhodobě přetížené, se postupně deformují a vy je musíte měnit za nové mnohem častěji.
Snadno se tomu vyhnete, pokud budete používat zesílené pneumatiky. Jsou konstruované tak, abyste je mohli naplnit větším množstvím vzduchu, díky čemuž snesou daleko větší zátěž.
Každá pneumatika má určenou maximální povolenou zátěž, takzvaný index nosnosti. Ten je daný vyhláškou a platí bez rozdílu pro jakékoliv značkové pneumatiky.
Popis: Pokud ve svém autě pravidelně převážíte větší náklad, jsou zesílené pneumatiky rozumnou volbou.
Kdy ještě oceníte zesílené pneumatiky?
Převážení velkých nákladů není jediným důvodem, proč si zesílené pneumatiky pořídit. Taktéž neprohloupíte, když je budete používat na vozech se silným motorem. Díky zpevněné konstrukci a zesíleným bočnicím se totiž pneumatika snáze vypořádá i s razantní jízdou.
Popis: Pokud nechtěně najedete na obrubník, u zesílených pneumatik je menší šance, že dojde k jejich poškození.
Používáte-li kvalitní pneumatiky, jako jsou například zesílené pneu Barum, během jízdy si jistě všimnete, že mají lepší přilnavost i trakční vlastnosti než jejich běžný protějšek. Jsou stálejší v zatáčkách a lépe reagují na otáčení volantem. Jsou zkrátka tužší, a proto jsou stabilnější a lépe přenášejí sílu vozidla na povrch vozovky. Daleko lépe také snesou zatížení způsobené zrychlením, brzděním či odstředivou silou v zatáčkách.
Na zesílené pneumatiky zapomeňte, pokud…
Uvažujete o pořízení zesílených pneumatik, přestože nepřevážíte velký náklad? Směle do toho, ale nejprve zvažte několik aspektů. Při jízdě je tento typ pneumatik například o něco hlučnější. Pro udělení homologace mají povolený limit hlučnosti o 1 dB vyšší než standardní pneumatiky.
Na jejich výrobu také připadá více materiálu, takže oproti běžným pneumatikám jsou o něco těžší a dražší. A s rostoucí váhou se pojí i větší spotřeba paliva. Během jízdy jim navíc trvá déle, než se zahřejí a dosáhnou optimální trakce.
Jak rozeznáte běžnou pneu od zesílené?
Zesílená pneumatika se od té běžné liší především ve vnitřní konstrukci. Při jejím rozeznávání se tak musíte spolehnout na její značení. Že se stoprocentně jedná o zesílenou pneumatiku, vám prozradí označení XL nebo také Reinforced na boční straně pneumatiky. Případně hledejte zkratky EXL, RDF nebo RF, ty se ale používají už jen výjimečně.