Domů / Novinky / Na skok do historie dopravních značek

Na skok do historie dopravních značek

Už ve školce se děti učí o dopravních značkách, co které znamenají a jakým způsobem regulují dopravu. Zatímco školáci si na dopravním hřišti vystačí s deseti druhy značek, v autoškole se budoucí řidiči musí seznámit doslova se stovkami dopravních značek a druhů dopravního značení. V současnosti je totiž v Česku v platnosti na 360 různých druhů značek a dopravních značení, naopak v počátcích automobilismu postačilo řidičům pouhých šest výstražných. Jak se dopravní značky během doby vyvíjely a jak přispěly k bezpečnosti a plynulosti provozu?

V počátcích stačilo šest značek

První značky přišly s regulacemi v rámci Rakouska-Uherska, ale ještě v roce 1910 nebylo dopravní značení u nás na cestách vidět. Systematicky se začal zabývat označením cest až Autoklub Republiky Československé na konci 20. let 20. století, první kodifikace přišla až v roce 1935. Ta přinesla motoristům prvních šest výstražných značek, které měly podobnost s těmi dnešními. Symboly byly podobné, např. dva hrboly již tenkrát poukazovaly na nesrovnalost na silnici, ale značky byly ve tvaru trojúhelníku a v modrém barevném provedení.

Zdroj: kniha1republika.cz.

Mám přednost?

Až koncem 30. let minulého století se v rámci Zákona o dopravních značkách pro silniční dopravu objevují další úpravy, přibývá značek v rámci několika kategorií, ale upravuje se také nově přednost nebo označení parkovišť a míst, kde se musí dbát zvýšené opatrnosti. To bylo nejen u škol, jak je tomu zvykem dnes, ale také u divadel, kostelů nebo továren. Obdobou těchto značek je v dnešní době možnost pronájmu dopravního značení v případě pořádání velké kulturní akce, koncertu nebo sportovní události. Podoba bíločervená však přišla až s protektorátní vyhláškou, která také přinesla značku Stůj, dej přednost v jízdě.

Dnes se používá přes 360 různých dopravních značek, zdroj: geocaching.com.

Vodorovné značení až během Protektorátu

A zatímco dnes jsme zvyklí na takzvané čáry na silnicích, ještě ve zmiňovaných 30. letech se neřešilo vodorovné značení vůbec. Pouze v příhraničních oblastech byly na cestách šipky poukazující na správnou stranu jízdy, protože v meziválečném Československu se jezdilo vlevo a přechod na pravou stranu přišel až v květnu 1939. Barvou na dopravní značení v té době byla pouze bílá, v dnešní době existuje celá škála barevného vodorovného značení a ve městech často funguje pro odlišení rezidentních parkovacích zón.

O Angelo

Shlédněte také

Kontrolu kvality spalování zajistí analyzátory spalin

Měřicí přístroje pro analýzu spalin a měření emisí hrají nezbytnou roli při kontrole kvality spalovacích …